Oefeningen voor achter je bureau – zo blijf je fysiek fit!

In deze tijden van thuiswerken en isolement is er geen betere mogelijkheid te vinden om ook fysiek bezig te kunnen zijn. Je staat niet voor schut voor je collega’s – tenzij je bent vergeten je webcam uit te zetten. Zitten is niet al te gezond voor je lichaam, maar we zitten wel elke dag achter de computer. Daarom is het tijd om die polsjes goed los te schudden en die rugpijn met een paar goeie bewegingen uit de weg te ruimen. Schuif die bureaustoel maar alvast aan de kant. Het is tijd voor een paar oefeningen voor achter het bureau.

De Stoel

Thuis is een ergonomisch ingestelde bureaustoel niet zo vanzelfsprekend als op kantoor. Rol die stoel thuis daarom even aan de kant en ga op zoek naar iets anders. Fan van yoga? Een grote fitnessbal is een perfect alternatief! Deze zorgt er namelijk voor dat je je bewust in een rechte houding moet plaatsen. Ook span je op de fitnessbal je spieren in je rug, je benen en je billen aan. Probeer het eens! Een kwartiertje per dag moet genoeg zijn.

Shake Those Hips

Het is tijd om Shakira op de achtergrond te spelen. Voor deze oefening plaats je één been over het andere, waarbij je begint met je rechtervoet op je linkerknie te plaatsen. Probeer tegelijkertijd je bovenbeen zo recht (horizontaal) mogelijk te houden. Dit hou je vier tellen vol en dan wissel je van been. Nu plaats je je linkervoet op je rechterknie. Dit mag weer vier tellen lang vol worden gehouden. Gelukt? Hoera! Door naar de volgende oefening.

Kikkerbillen

Het is tijd om de billen te trainen! We zitten er elke dag op, logisch dus dat we ook onze bilspieren wat aandacht moeten geven. Om deze oefening uit te voeren knijp je je billen samen en hou je dit ongeveer 15 seconden lang vast. In 15 seconden kun je alvast een mail beantwoorden, een Excel file een nieuwe naam geven binnen je computer en een kopietje maken van het document waar je al de hele dag mee aan de slag bent geweest. Wie zegt dat sporten en werken aparte bezigheden zijn?

Benen Strekken

Het is fijn om af en toe een rondje te wandelen om je benen te kunnen strekken. Toch heb je hier niet altijd de tijd of de kans voor. Gelukkig hebben wij een goed alternatief dat ook gewoon achter het bureau gedaan kan worden. Je hoeft je stoel niet eens uit. Om dit te bereiken til je vanuit een zittende positie één been omhoog en laat deze vervolgens langzaam zakken tot je voet nét boven de grond hangt. Dit herhaal je tot je dit per been 15 keer hebt gedaan.

Torso Twist

Tot slot de torso twist. Draai je bovenlichaam naar rechts en pak vervolgens met je linkerarm de armleuning vast en leg je rechterarm op de rugleuning. Je blijft vijf tellen in deze houding zitten tot je de andere kant opdraait. Doe dit per kant drie keer en je rug zit weer lekker los.