Steeds vaker bepaalt het inzetten van social media voor een groot deel het succes van een marketing campagne. Ook binnen het recruitmentvak. Deze vorm van recruitmentmarketing wordt door een organisatie gebruikt om talent te vinden en aan te trekken voordat ze solliciteren. Een bedrijf hoop zo een relatie aan te gaan met een kandidaat in de hoop dat er uiteindelijk een sollicitatie uit voortkomt. Om social media zo effectief mogelijk in te kunnen zetten heb je een stappenplan nodig. Imbri zal deze stappen samen met jou doornemen:

De eerste stap – het bepalen van de doelgroep en gericht te werk gaan

Begin door jezelf een aantal vragen te stellen. Zo weet je zeker dat je doelgericht te werk gaat. Hoeveel kandidaten hoop ik via social media te kunnen bereiken? Hoeveel tijd wil ik erin stoppen en wie is mijn doelgroep?

De tweede stap – welke social media wil je inzetten

In deze stap is het belangrijk om prioriteiten te stellen. Het is mogelijk om meerdere kanalen in te zetten om zoveel mogelijk kandidaten te kunnen benaderen. Toch is het beter om één social media kanaal optimaal te benutten dan het hebben van meerdere kanalen maar er niet genoeg tijd en moeite in te kunnen stoppen. Het is daarom slim om voorafgaand onderzoek te doen naar de gewenste doelgroep. Probeer erachter te komen welk social media kanaal het meest gebruikt wordt onder deze groep en wat jou de meeste kansen zal bieden.

De derde stap – het trainen van medewerkers op het gebied van social media

Jouw medewerkers zullen de campagne in grote banen moeten leiden. Het is om die reden van belang dat je medewerkers de juiste kennis bezitten op het gebied van social media. Zij zullen actief op social media moeten zijn en ambassadeur worden van jouw bedrijf. Met de juiste training zullen jouw medewerkers ervoor zorgen dat social media zich als een olievlek zal verspreiden binnen jouw bedrijf.

De laatste stap – het meten van de resultaten

Je wilt natuurlijk weten wat je campagne uiteindelijk oplevert. Dit wil je zo snel mogelijk doen wanneer de campagne op social media draait. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen:

  1. Hoeveel tijd heeft het je bedrijf gekost om deze campagne op te zetten
  2. Hoelang zal het duren om deze campagne draaiende te houden
  3. Hoeveel nieuwe volgers en connecties heeft het opgeleverd (en heeft het daadwerkelijk voor nieuwe kandidaten gezorgd)
  4. Hoeveel CV’s heb je mogen ontvangen

Met deze stappen moet social media een nieuwe aanwinst zijn binnen de recruitmentmarketing van jouw bedrijf!