Hard skills versus soft skills. Veel werkgevers zullen op zoek gaan naar kandidaten met de juiste combinatie van beide soorten vaardigheden. Succesvolle kandidaten kunnen laten zien dat ze over beide beschikken, maar om deze vaardigheden zo goed mogelijk te kunnen presenteren is het belangrijk om een onderscheid tussen de twee te kunnen maken. Hoe doe je dat dan precies?

 

 

Bij hard skills kun je denken aan het spreken van een vreemde taal, het behalen van een certificaat of bijvoorbeeld de snelheid waarop je kan typen. Dit zijn vaardigheden die meetbaar gemaakt kunnen worden en die je aan kunt leren. Soft skills staan hier tegenover. Bij deze vaardigheden kun je denken aan communicatie, werken in teamverband, time management en bijvoorbeeld flexibiliteit. Deze vaardigheden zijn niet zo makkelijk meetbaar te maken als hard skills.

Tegenwoordig richten veel mensen zich op het ontwikkelen van hun harde vaardigheden om zo hun carrière naar een hoger niveau te kunnen tillen. Deze vaardigheden zijn natuurlijk enorm belangrijk, maar veel werkgevers zijn deze dagen op zoek naar professionals die over sterke soft skills beschikken. Het is namelijk, zelfs met mooie certificaten en diploma’s, moeilijk om het op kantoor ver te schoppen als je moeite hebt om in teamverband te kunnen werken.

Op welke vaardigheden kun je dan het beste focussen? Imbri geeft je een aantal suggesties:

  1. Creativiteit – niet alleen belangrijk voor mensen die actief zijn binnen het grafisch vormgeven of de content marketing van een bedrijf. Deze soft skill is handig binnen alle rollen van een bedrijf, of we het dan hebben over HR, software engineering of klantenservice. Met creativiteit kun je met nieuwe ideeën komen en originele oplossingen verzinnen om bestaande problemen op te lossen. Dit zorgt voor nieuwe kansen en innovatie, die voor groei binnen het bedrijf kunnen zorgen.
  1. Sociale vaardigheden – bij deze vaardigheden ligt de focus vooral op hoe goed je het met anderen kunt vinden, de opbouw van relaties en hoe goed je door verschillende sociale omgevingen kan navigeren. Deze vaardigheden zijn vooral van belang wanneer je binnen een bedrijf hoger op de corporate ladder wil klimmen
  1. Online samenwerking – of je nu zelf op afstand werkt of met teamleden werkt die zich op afstand bevinden, de vaardigheid om virtueel samen te kunnen werken is (vooral in deze tijd) essentieel geworden. Kennis van de juiste communicatie methoden is daarbij van belang. Zorg dat je bekend bent met een aantal virtuele samenwerkingsapplicaties zoals Skype, Microsoft Teams en Google Hangouts bijvoorbeeld. Ook instant messaging tools en projectmanagement tools kunnen van groot belang zijn. Het is ook belangrijk om je interculturele kennis te vergroten. Vaak hebben grotere bedrijven teams op internationaal niveau. Teamleden moeten goed met elkaar kunnen communiceren en samenwerken, ongeacht de culturele achtergrond.

Het is natuurlijk belangrijk om jezelf te kunnen transformeren tot de beste versie van jezelf. Als je heel veel van vreemde talen houdt, dan moet je ook vooral daar je tijd aan besteden. Soft skills vertellen ons ook een heleboel over onszelf en wat wij leuk en belangrijk vinden. Dit zijn zaken waar een goede werkgever ook op let. Wanneer iemand de vaardigheden kan benutten waar hij/zij veel plezier in heeft dan hebben bedrijf en werknemer daar beiden baat bij.