Begin de week goed: Tips om je mentale gezondheid in check te houden in tijden van isolement

Een groot aantal mensen (waaronder wij als team Imbri) beginnen deze week aan hun tweede ronde thuiswerken. De één is er wellicht al aan gewend geraakt, maar de ander kan nog moeite hebben met het idee dat er weer een hele week wordt thuisgebleven. Thuis hebben wij de voorraadkast voor onszelf en kunnen we zonder schaamte zo vaak als we willen onze koffiemok bijvullen. Ook hoeft niemand te weten dat we onder ons witte hemd en buiten bereik van de camera nog in onze pyjamabroek zitten te werken.

Dit klinkt als een (thuiswerk)droom, maar op korte termijn. Op langere termijn beginnen er toch klachten op te komen die na een langere periode in isolement te zitten toch naar boven springen. Deze klachten worden vooral mentaal ervaren en daarom geeft Imbri tips om je mentale gezondheid in check te houden tijdens deze periode van isolement.

Tijd om elkaar aan te moedigen!

We hebben #teamspirit nodig. We moeten elkaar blijven aanmoedigen – ook nu we elkaar niet meer bij het koffieapparaat tegenkomen om nieuwtjes met elkaar te kunnen delen. Of snel met onze buurman/vrouw op kantoor kunnen babbelen. Probeer dit daarom te stimuleren via digitale communicatie middelen. Sociaal contact is belangrijk en houdt ons mentaal in een goede staat. Gebruik Microsoft Teams of Skype bijvoorbeeld niet alleen voor die belangrijke vergaderingen, maar ook om even met een collega te kletsen over hoe het bij jullie thuis gaat. Heeft de hond weer iets geks uitgespookt? Kun je niet bij de keuken uit de buurt blijven en wil je daar met iemand over praten? Pak die kans!

Schuldgevoel

Nu we thuis werken komt wellicht het gevoel naar boven om altijd beschikbaar te moeten zijn, want op kantoor werk je immers ook 8 uur lang op dezelfde plek. Toch hoef je je niet gek te maken met de gedachte dat je je ook thuis altijd beschikbaar moet maken. Je zit niet op kantoor, je zit in je eigen huis. Hier gelden andere regels dan op de werkvloer. Vooral voor werkende ouders: je hebt ook een verantwoordelijkheid tegenover je kinderen. Voel je niet schuldig om even een rondje in de tuin te lopen voor wat frisse lucht. Of om een kwartier knuffelpauze in te lassen met de hond. Er gelden andere regels thuis en jij bent er verantwoordelijk voor om je in een zo goed mogelijke mentale en fysieke staat te kunnen bevinden om je werk zo goed mogelijk te kunnen doen!

Ritme opbouwen

Een andere manier om dit te kunnen doen is door er voor te zorgen dat je een dagelijks ritme opbouwt. Begin met een warme douche en leg van te voren alvast wat kleren klaar. Door ook op een vaste tijd te ontbijten zorgt het ritme voor een productiever begin van de dag.

Probeer daarbij ook regelmatig pauzes te nemen en te profiteren van de frisse buitenlucht. Nu is de kans om buiten een frisse neus te halen. Dit hoeft niet elke dag op hetzelfde tijdstip, maar kan altijd na de lunch worden gedaan of wanneer je het gevoel hebt om even tot rust te komen.

Betrouwbare kanalen

Om je mentaal goed te voelen is het belangrijk om je gedachte niet te overspoelen met negatief nieuws. Elke dag komen er nieuwe updates rondom het Corona virus, bijvoorbeeld. En het is goed om erover te praten maar maak elkaar niet gek. Het onderwerp wordt op bijna alle nieuwsbronnen aangehaakt, dus blijf geïnformeerd maar zorg voor betrouwbare kanalen.

Blijf gezond

Ten slotte is het heel verleidelijk om nu een extra rondje naar de keuken te lopen en wat vaker iets lekkers mee naar de laptop te nemen. Om ervoor te zorgen dat je je lekkerder in je vel voelt is het (vooral moeilijk, maar ook) slim om deze verleiding te weerstaan. Probeer in plaats daarvan voor wat gezondere hapjes te gaan zoals een stuk fruit. Zo krijg je de benodigde vitamientjes binnen en vervul je de drang om te blijven snoepen.